Reparaţii frână

Frânele tale sunt okay sau chiar bune?

Frânele auto sunt fără îndoială cel mai important element al mașinii noastre. Pentru ca este mult mai important să te oprești, decât să accelerezi!


 

Ce trebuie să știm despre sistemul de frânare?

Orice autovehicul are un sistem de frânăre compus din mai multe elemente. Pompa de frânare este "creierul" sistemului de unde pleacă totul. Pompa este una hidraulică, deoarece toate mașinile moderne au servo-frână care înlocuiește vechiul sistem clasic. Pompa are un rezervor de lichid și un modul de ABS care controlează fluxul lichidului prin conducte.

De la pompa pleacă conducte către toate cele 4 roti. După conducte urmează racordurile flexibile, furtunurile de frână, care leagă etrierele de țevi. Mai avem etrierele în care intră plăcuțele de frână, plăcute care, la rândul lor, apasă pe discul de frână. În caz ca avem frâne pe tamburi, discurile și plăcuțele vor fi înlocuite de tamburi și saboți. Ultimul, dar cel mai important, lichidul de frână.

 

Ce elemente sunt consumabile?

În cadrul sistemului de frânare avem elemente permanente și elemente consumabile. Adică piese care necesită înlocuire și piese care, teoretic, au o durată de viață similară cu cea a vehiculului. Consumabile sunt în primul rând lichidul de frână, după care placutele și discurile.

Plăcuțele de frână sunt piesele care compun sistemul de frânăre cel mai des inlocuite de șoferi. Plăcutele sunt făcute dintr-un suport metalic dur, din oțel, pe care este lipită suprafața de frecare, așa-zisele ferodo-uri. Suprafața de frictiune apasă pe discul de frână și așa se oprește mașina.

Și discurile de frână sunt consumabile, deoarece, cam la doua schimburi de placute, se face și un schimb de discuri. Discurile de frână fie se ovalizeaza și fac ca volanul sa tremure, fie, pur și simplu, își pierd din grosime din cauza uzurii și nu mai franeaza corespunzător. Exista si cazuri, rare ce-i drept, de discuri de frână crapate, ce reprezintă un real si imediat pericol dacă nu sunt schimbate. Consumabil este și lichidul de frână. Din păcate, mulți șoferi nu fac niciodată un schimb al lichidului de frână, ceea ce este o greșeală. Lichidul de frână absoarbe umezeala, ceea ce-l face sa fiarba foarte ușor la căldură, fapt ce duce la efectul de "frână moale". Lichidul de frână trebuie schimbat de fiecare data cand schimbam și discurile.

 

Se schimbă vreodată tamburii si saboții?

Automobilele mai vechi sau cele actuale, fără veleități în domeniul performanței, au pe puntea spate frane cu tamburi. Singurul avantaj al acestui tip de frane este ca are o durata de viata mai mare ca cea a discurilor și plăcuțelor. Fiind un sistem închis în tambur, sabotii nu au treaba cu ploaia, umezeala și praful, ceea ce le prelungeste viata. Însă și tamburii se schimba. De obicei se schimba in acelasi timp, sabotii cu tamburii. Asta se poate intampla destul de rar, cam la 4 schimburi de placute de frână sau si mai rar.

 

Ce se strica prima oară la sistemul de frânăre?

Sistemul de frânăre este pus la grea incercare in Romania, mai mult ca in oricare alta tara. Daca pe afara exista autostrazi chiar si in marile orase, la noi totul se bazeaza pe aglomeratie si infrastructura la pamant. Ceea ce duce la frânări extrem de dese si total neasteptate. Placutele de frână nu se strica, ci se inlocuiesc, de cele mai multe ori, mai repede decat termenul indicat de producator. De stricat, se strica discurile de frână. Adica se ovalizeaza repede. Fie ca circuli cu masina pe timp de ploaie, franezi brusc si intri intr-o balta sau pasaj cu apa mare, ceea ce duce la o schimbare brusca de temperatura a discului incins. Sau, pur si simplu, franezi si dai cu roata intr-o groapa. Asa ajungi cu discuri de frână abia montate, fara nicio uzura vizibila, sa le arunci ca s-au ovalizat si tremura volanul tare cand franezi.

Se mai strica si furtunele sau conductele de frână. Mai ales la masinile vechi la care cauciucul furtunelor a crapat si conductele au ruginit.

Probleme ale sistemului de frânăre

In cazul in care nu inlocuim timp indelungat lichidul de frână, acesta capteaza apa din umezeala si se amesteca cu apa. Chiar daca este in cantitati mici, apa odata intrata in lichidul de frânăre va duce la efectul numit "frână moale". Cand frânăm violent, temperatura din etriere este uriasa, iar acest lucru face ca temperatura lichidului din conductele de frână, in apropierea rotii, sa treaca de 100 de grade Celsius. Un lichid de frânăre bun, nu va fierbe, dar daca este amestecat cu apa, aceasta va fierbe si vor aparea bule de aer in instalatie. Aerul, spre deosebire de lichid, se poate comprima. Si asa apare acest fenomen de pedala moale, cand apasam pedala si masina nu franeaza.