Schimb distributie

Curea de distributie!

Cureaua de distributie este una dintre piesele esentiale pentru buna functionare a motorului. Ca sofer responsabil, este foarte important sa tii cont de calendarul de inlocuire a curelei, pentru a evita o eventuala rupere ce va duce defectarea motorului.

Rolul curelei de distributie

Cureaua de distributie este o piesa simpla in aparenta, dar cu un rol-cheie: o banda care sincronizeaza componentele inferioare si superioare ale motorului cu ardere interna. Aceasta conecteaza roata dintata de antrenare cu arborele cotit, care misca pistoanele; cureaua sincronizeaza pozitia arborelui cotit cu aborele (sau arborii) cu came, ce realizeaza inchiderea si deschiderea supapelor de admisie si evacuare. Sistemul de distributie asigura patrunderea aerului proaspat in cilindri si evacuarea gazelor arse.

Tot acest proces trebuie sa se desfasoare cu precizie si fara intrerupere, de aici si importanta curelei de distributie care, putem spune, “dirijeaza” activitatea motorului, asigurand fiabilitatea si siguranta.Cureaua trebuie sa aiba textura, alinierea si tensiunea potrivite pentru ca intregul proces de functionare al motorului sa nu fie perturbat.

Cureaua de distributie face parte de obicei dintr-un kit, alaturi de rola de ghidare, rola intinzatoare si pompa de apa. Unii producatori includ in pachet si piesele mici pentru montare (suruburi, piulite, saibe, arcuri).Cureaua este cauciucata, confectionata dintr-un amestec de materiale sintetice (polimeri) ranforsate cu insertii de otel si fibra de carbon. Producatorii de curele de distributie se intrec astazi in a pune pe piata curele tot mai sofisticate, rezistente la temperaturi foarte scazute si foarte inalte si stres mecanic intens si indelungat.

Cureaua de distributie are o miscare continua pe toata durata functionarii masinii, de aceea este supusa unui grad de uzura deosebit de ridicat. In timp, ea devine casanta si tot mai fragila si poate ceda. Cand cureaua de distributie se rupe, arborele cu came se opreste, la fel si ventilele care controleaza alimentarea. Chiar si asa, pistoanele continua sa functioneze, lovind ventilele si astfel apare riscul ca motorul sa se defecteze cu totul.

 

Cand trebuie schimbata cureaua de distributie?

Fiecare producator auto are recomandarile sale legate de schimbarea curelei: fie la un anumit interval de timp (in general, la 5 ani), fie dupa un anumit numar de kilometric parcursi (la 60.000/ 100.000/ 150.000 km, de la caz la caz). Aceste informatii sunt trecute in mod normal in cartea tehnica a masinii. In cazul in care masina abia a fost achizitionata de la un alt proprietar, ideal ar fi sa existe notate in cartea service data si numarul de kilometri la care a fost schimbata distributia masinii. 

Daca nu sunt informatii clare si masina are un rulaj de cel putin 50.000 km, cel mai bine este sa schimbi cureaua de la bun inceput. Ulterior – pentru siguranta (dar si multi nervi si bani scutiti mai tarziu), orice revizie periodica ar trebui sa includa si o evaluare a distributiei masinii.  Verificarea curelei de distributie trebuie sa mearga mana in mana cu respectarea intervalelor de inlocuire recomandate de producatorul masinii, pentru ca exista situatii in care cureaua poate avea defecte ascunse, care nu sunt observate la revizie.

Cureaua / kitul de distributie nu este o componenta deosebit de costisitoare, ba chiar putem spune ca ilustreaza perfect, in sfera auto, vechiul proverb “e mai scump sa tratezi, decat sa previi”.

Cureaua de distributie trebuie inlocuita de la primele semne ca cedeaza. Deteriorarea ei da anumite “simptome”–  de obicei trepideaza sau bate. Fiecare sofer ar trebui sa fie atent la zgomotele motorului si la comportamentul masinii si sa nu neglijeze niciun comportament suspect, pentru a evita prezentarea la service cand este deja prea tarziu si suportarea unui deviz de reparatii costisitor.

O curea de distributie rupta duce in aproape toate cazurile la stricarea si a altor componente ale motorului si uneori, poate chiar sa fie necesara inlocuirea motorului cu totul.

Mai ales daca masina are ceva ani vechime, o astfel de reparatie poate chiar sa depaseasca valoarea de piata actuala a vehiculului.

 

Cateva dintre cele mai comune semne care pot indica deteriorarea curelei de distributie:

  • soferul observa ca se aprinde in bord martorul pentru motor – Martorul check engine se poate aprinde din mai multe cauze, intre care si deteriorarea curelei. Imediat ce apare, orice sofer ar trebuie sa faca o programare la service pentru diagnoza.
  • masina “nu trage cum trebuie” – Fiecare sofer invata sa simta masina pe care o conduce zilnic. In cazul in care cureaua s-a deteriorat, s-a incretit pe o portiune ori pur si simplu nu a fost instalata corect, supapele pot sa fie actionate cu intarziere, caz in care soferul simte ca masina se poticneste.
  • se aud zgomote ascutite de la motor – Zgomotele sunt cauzate cel mai sigur de tacheti (piesa actionata direct de arborele cu came), ca urmare a lubrifierii incorecte.
  • apar scurgeri de ulei la exteriorul masinii sau pe curea  – Cand cureaua de distributie se deterioreaza, simeringurile care in mod obisnuit impiedica eliminarea uleiului din blocul motor nu mai sunt bine etanseizate.
  • masina nu porneste – Cand invarti cheia in contact, auzi motorul incercand sa porneasca insa fara succes, e foarte probabil sa fi cedat cureaua de distributie.
  • masina se opreste in mers – Cazul la care nu vrea sa se gandeasca niciun sofer. Daca masina ruleaza cu peste 100 km/h si cureaua se rupe, riscurile de defectare completa a motorului sunt semnificative, ca sa nu mai vorbim despre riscul la care sunt expusi pasagerii masinii.

In astfel de situatii, in niciun caz nu se va reincerca repornirea masinii; masina va fi tractata sau dusa pe rampa la service.